Küresellesen dünyamizda haber olgusu giderek önem kazanirken, habere
ulasim da önemli bir konu olarak karsimiza çikmaktadir. Medya
kuruluslarinin dünyanin dört bir yaninda muhabirleri bulunmadigindan
habere ulasmak denildiginde akla ilk gelen kuruluslar haber ajanslari
olmaktadir.
Haber ajanslari, basindaki hizli ve güvenilir haber akisini saglayan
son derece önemli kuruluslardir. Kitle iletisim araçlarinin haber, bilgi
ve görüntü gereksinimini önemli ölçüde saglayan bu kuruluslar,
ülkemizde ve dünyada basin sektörüne damgasini vurmuslardir.
Günümüzde haber ajanslari önemli sorumluluk ve islev üstlenmislerdir.
Güvenilir ve hizli haber akisini saglamakla yükümlü olan haber ajanslari
bir bakima medya kuruluslarinin can damarini olusturmaktadir.
Ajanslardan yararlanmayan televizyon kanali, gazete ve dergi oldugunu
düsünmek olasi degildir. Haber ajanslari kurulus amaçlari ve
gerçeklestirdikleri hizmetin geregi olarak diger kitle iletisim
araçlarina göre daha büyük boyutta örgütlenmislerdir. Ayrica, sahip
olduklari olanaklar ve sürekli gelistirdikleri teknolojileri sayesinde,
haber alma ve yayma islevini diger kitle iletisim araçlarina oranla daha
çabuk ve hizli bir biçimde gerçeklestirmektedirler.
1. HABER AJANSLARI
Küresellesen dünyamizda, kitle iletisim araçlarinin gelismesiyle
birlikte haber aktariminin önemi giderek artmistir. Kitle iletisim
araçlarinin baslica haber kaynagi olan haber ajanslari toplumlar arasi
iletisimde büyük rol oynamaktadir. Toplumsal iliskiler ve toplumsal
olaylarin giderek gelismesine paralel olarak dünyanin herhangi bir
yerinde meydana gelen bir olay diger yerinde de hissedilmektedir. Bu
baglamda genis kitlelere haber ulastirmak birinci derecede önem
kazanmistir. Hiçbir yayin organinin kendi olanaklariyla dünyadaki bütün
olaylari izlemesi olasi degildir. Bu nedenle bütün basin organlari kendi
dislarindaki ve herkese açik haber kaynaklari olan haber ajanslarina
basvurmaktadir.
Haberlerin dünya çapinda genis kitlelere ulasmasinda dolayisiyla da
uluslararasi haberlesmede son derece önemli ve etkin rol oynayan haber
ajanslari gerek görsel-isitsel, gerekse yazili basinin haber, bilgi ve
görüntü gereksinimini büyük ölçüde karsilamaktadir.
1.1. Haber Ajansinin Tanimi
Haber ajanslarini kitle iletisim araçlarina ortak hizmet götürme
islevini yerine getiren kuruluslar olarak tanimlayabiliriz. Haber
ajanslari, haber ve bilgileri dogru, tarafsiz, hizli ve ayrintili bir
biçimde toplayarak, bunlari belirli bir ücret karsiligi abonelerine
aktaran kuruluslardir.
Ajans kelimesinin agirlikli anlami haber baglantilidir. Haber
ajanslari, haberleri ya da haber üretimine iliskin malzemeyi diger kitle
iletisim araçlarina dagitmak için çalistiklarindan en kisa anlamiyla
“toptanci medya” olarak tanimlanmaktadir.
UNESCO tarafindan yapilan haber ajansi tanimi ise söyledir: “Haber
ajansi, hukuki statüsü ne olursa olsun, genel anlamda haberleri,
gerçekleri gösteren ve tanimlayan aktüalite belgelerini bulup, bunlari
kitle iletisim araçlarina –onlari ikna etmenin disinda kalmak üzere-
yayan, yasalarin hükümlerine, ticaret kurallarina uygun olarak verildigi
ölçüde tam ve tarafsiz hizmet götüren bir kurulustur.”
1.2. Haber Ajanslarinin Islevleri
Haber ajanslari kurulduklari tarihten itibaren haberlesme sürecinde yer
alan kuruluslara haber bulma islevini üstlenmislerdir. Günümüzde haber
ajanslarinin üç temel islevi vardir:
• Haber ya da haber için gerekli malzemeleri toplamak
• Yazili, görüntülü, sesli haber üretmek
• Toplanan haber malzemelerini ya da üretilen haberleri, üye olan abonelere
dagitmak, müsterilere satmak.
Günümüzde dünya genelinde 180 dolayindaki haber ajansi, kurumlarin ve
bireylerin haber gereksinimini karsilamak üzere, günde yaklasik 13
milyon kelimeden olusan yeni bilgiler yayinlamaktadir. Dünya üzerinde
gerçek haber ajansi sayilabilecek 180 ulusal ya da uluslararasi
kurulusun 50 kadari Avrupa’da, 35’i Afrika’da; 20 kadari Arap
ülkelerinde, 30’u Asya ve Pasifik’te, 15’i Latin Amerika’da kalani da
çesitli ülkelerde bulunmaktadir. Bu ajanslar genis muhabir agiyla bütün
dünyada örgütlenmislerdir. Haberi toplayan muhabirler, bunlari ajans
merkezine geçmektedirler. Böylelikle küresellesen dünyamizda haberlerin
büyük bir bölümü kitle iletisim araçlarina ilk olarak ajanslar
tarafindan geçilmektedir.
Haberlerin geçilmesi sirasinda en modern iletisim araçlari kullanilmaktadir.
Günün 24 saati haber alma yarisi içinde olan haber ajanslari için hiz
ve zaman çok önemlidir. Haber ajanslari ellerinde bulunan gelismis
teknolojik araçlar yardimiyla gazetecilerin yaptiklari haber toplama ve
iletme görevini ulusal ve uluslararasi boyutta oldukça hizli ve yaygin
bir biçimde yerine getirmektedirler.
1.3. Uluslararasi Haber Ajanslari
Haber ajanslarinin uluslararasi nitelik tasimasinin ölçütü, öteki
ülkelerde büro açmis olmak ya da muhabir bulundurmak degil, dogrudan
kamuoyuna haber ulastiran kitle iletisim araçlari arasinda abonelerinin
bulunmasidir. Uluslararasi haber ajanslari dünyaya yayilan haber aglari
sayesinde abonelerine kesintisiz hizmet verebilmektedir. Ajanslarin
haber hizmeti verdikleri abone yelpazesi çok genistir.
Uluslararasi Haber Ajanslarinin Özellikleri
Uluslararasi haber ajanslarinin özellikleri su sekilde siralanmaktadir:
• Birçogu gazeteler ile radyo ve TV istasyonlarinin ortak olduklari kooperatif özelligi tasimaktadir.
• Güvenilirliklerini ve tarafsizliklarini sürdürmek için kendi ekonomik kaynaklariyla yetinmek gerektigi bilincindedirler.
• Dis büro ve temsilci sayisinin çoklugu nedeniyle kendi kaynaklarindan haber alma olanagini artirmislardir.
• Gerek ülke içinde, gerek ülke disinda abone sayisi çok fazladir.
• Az fakat öz haber degil, bol ve çesitli haber vermektedirler.
• Dis yayinlari çok çesitli ve güçlüdür.
• Çok dilde dis yayin yapmaktadirlar.
• Radyo ve TV’lere özel haber servisi vermektedirler.
• Çok genis bir arsive sahip bulunmaktadirlar.
• Iletisim alaninda yogun bir rekabet içinde olduklarindan, en yeni ve en gelismis teknikleri uygulamaktadirlar.
• Gelismekte olan ülkelerin ajanslarina teknik ve bilimsel danismanlik hizmeti vermektedirler.
Iletisim teknolojilerinin gelismesi haber akisini kolaylastirmakta,
ancak haberlerin iletilmesi için dünyanin birçok yerinde muhabir
bulundurmayi gerektirmektedir. Haber toplama ve dagitma isleminin
maliyeti yüklüdür. Bu maliyetin altindan da ekonomik yönden güçlü olan
ülkeler kalkabilmektedir.
Büyük haber ajanslari kurulduklari yillarda birbirleriyle isbirligi
içine girmislerse de daha sonraki dönemlerde artan yogun rekabet
ortaminin etkisiyle kendi olanaklarini kullanmaya baslamislardir. Ancak
teknik olarak bu tarz ayricaliklara sahip olmayan gelismekte olan
ülkeler uluslararasiajanslara bagli kalmaktadirlar.
Az gelismis ülkelerin ise dünya basininda çok fazla yer almadigi
yadsinamaz bir gerçektir. Az gelismis ülkelerin ekonomileri,
teknolojileri ve muhabir sayilari haberlesme isleyis düzeni açisindan
yetersizdir. Ekonomik açidan güçlü olan gelismis ülkeler, teknolojik
gelismelerin de destegiyle kitle iletisim araçlarini ellerinde
tutmaktadirlar.
Bu nedenle dünya haberlerinin dolasiminda tek yönlü ve dengesiz bir
düzen söz konusudur. Örnegin az gelismis bir ülkede meydana gelen çok
önemli bir olay çogu kez duyulmamakla birlikte gelismis ülkelerin belki
de çok fazla önem tasimayan bir haberi tüm dünyaya aninda yayilmakta ve
böylece dünyanin ilgisini çekmektedir. Az gelismis ya da gelismekte olan
ülkeler genellikle dogal afet, iç savas gibi çok önemli olaylarla
seslerini dünyaya duyurabilmektedir.
Uluslararasi iletisimdeki esitsizlik ve dengesizliklere tepki olarak
Üçüncü Dünya Ülkeleri 1978 yilinda, yeni bir ‘Dünya Iletisim Düzeni’
olusturulmasi için UNESCO bünyesinde girisimde bulunmuslardir. Bu
girisim sonucu UNESCO bünyesinde, Irlandali devlet adami Sean MacBride
baskanliginda bir komisyon olusturulmustur. Komisyonun hazirladigi “Many
Voices, One World”, (Çok Sesli, Tek Dünya) adli raporda, gelismis
ülkelerle, gelisme hâlinde olanlar ya da üçüncü dünya ülkeleri
arasindaki haber akiminin dengesizliginin giderilerek, haber toplama ve
dagiliminin her iki yönde dengeli ve hakça yürütülebilmesi için bir dizi
öneride bulunulmustur.
Bu öneriler söyledir:
“Ulusal ajanslarin kurulmasi, bunlarin kendi aralarinda ve uluslararasi
nitelikteki büyük ajanslarla isbirligi yapmalari, gelisme hâlindeki
ülkeler arasinda iletisimi hizlandirmak ve pekistirmek için bölgesel
haber havuzlari olusturulmasi.”
Raporda, bu amaçlarin gerçeklestirilmesi için gelismis ülkelerden diger
ülkelere bu alanda uzman personel gönderilmesi ve hazirlanacak egitim
programlariyla yerel elemanlar yetistirilmesi de öngörülmüstür.
Uluslararasi haber üretim ve dagitim hizmeti, uzun yillar Associated
Press (AP), United Press International (UPI), Agence France Presse
(AFP), Reuters ve TASS’in önderliginde yürütülmüstür. Bu hizmet
günümüzde 1970’li yillarda UPI’in el degistirerek küçülmesi, 1992’de
Sovyetler Birligi’nin dagilmasiyla TASS’in (yeni adiyla ITAR-TASS)
etkinliginin azalmasi sonucu, Amerika Birlesik Devletleri, Fransa ve
Ingiltere kökenli üç ajansin etkin denetimi altindadir.
Dünya ülkelerine ulastirilan haberlerin büyük çogunlugu AP, AFP ve
Reuters haber ajanslari kaynaklidir. Daha önce gördügünüz ‘Basinin
Dogusu ve Gelisimi’ modülünde saydigimiz haber ajanslarinin tarihçesi
ile ilgili ayrintili bilgilere yer verilmistir. Biz burada uluslararasi
haber ajanslarinin bugünkü durumu ile ilgili genel bilgilere yer
vermekle yetinecegiz.
1.3.1. Associated Press (AP)
AP kuruldugu günden bugüne kadar sürekli kendini yenileyerek önemli
ajanslardan biri hâline gelmistir. Ajans birçok ilke imza atmis, AP
muhabirleri 46, foto muhabirleri 27 Pulitzer ödülü almislardir. AP genis
haber kaynaklari, yaygin haberlesme agi, yeni teknolojileri kullanmasi,
güvenilirligi ile uluslararasi haber ajanslarinin en yaygin ve
etkilisidir. Hâlen özel anlasmali foto ve haber muhabirlerinin disinda
600’e yakin teknik uzman olmak üzere 3 binden fazla kisi çalismaktadir.
AP bugün 1700’ün üzerinde gazeteye, 6 bin dolayinda TV ve radyo
istasyonuna hizmet vermektedir. AP, ABD’nin yani sira 112 ülkede 8 bin
500 dolayinda olmak üzere toplam 15 binden fazla abonesi bulunmaktadir.
145’i ABD’nin eyalet merkezleri ve önemli kentlerinde, 95’i 78 ülkede
olmak üzere 240 bürodan saglanan haberlerle 6 dilde, ortalama 20 milyon
kelime haber, bini askin fotograf ve grafik yayinlamaktadir.
Dünyanin en büyük haber ajansi sayilan AP’nin dis ülkelere ulastirdigi,
ABD ile ilgili yerel haberlerin orani, tüm yayinin yüzde 18’ini
olusturmaktadir. AP yayininin, ABD’den dis dünyaya yayimladigi
haberlerin yüzde 81’i ise dis haberdir. Uluslararasi ajanslarin, ulusal
kamuoylarini etkilemek ya da ilgisiz kilmak amaciyla haber seçimlerini
belirli siyasal ve diplomatik ölçütlere göre yaptiklari bir gerçektir.
AP’nin dis ülkelerden ABD içine ulastirdigi yerel haber orani ancak
yüzde 1’i bulmaktadir. AP’nin haberlerinin yüzde 41’i devletlerarasi
iliskileri konu alan haberlerdir.
Türkiye’ye yönelik AP bülteni, günlük ortalama 300 haber içermektedir. Bu haberlerin
bir bölümü AA tarafindan çevrilerek abonelere aktarilmaktadir.
1.3.2. Reuters Ajansi
Dünyanin ABD Baskani Abraham Lincoln’e yapilan suikast haberlerini
Avrupa’ya ilk ulastiran ajanstir. Dünyanin en büyük üç haber ajansindan
biri olan Reuters, 151 ülkede, 24 dilde, günde 2 milyon kelimeyi asan
haber servisi yapmaktadir. Abonelerine 263 borsadan haber ulastiran
Reuters, ayrica 93 ülkedeki 310 televizyon kurulusuna görüntülü haber
satmaktadir. Toplam 163 ülkede 217 bürosu bulunan ajansin bünyesinde 2
bin dolayinda haberci, foto muhabiri kameraman olmak üzere toplam 16 bin
kisi çalismaktadir. Reuters’in özelligi yalnizca uluslararasi haber
yayinlamasidir. Ingiliz kitle iletisim araçlarina yerel, yöresel ve
ulusal haberlerde Press Association (PA) hizmet vermektedir. Reuters’in
günümüzdeki büyük basarisi, ajans haberciliginde agirligi politik
haberlerden mali ve ekonomik haberlere kaydirmasinin yani sira
televizyon ve multimedia haberlerine agirlik vermesinden
kaynaklanmaktadir.
Günümüzde gelirinin yüzde 85’ini Ingiltere disindaki abonelerinden
saglayan Reuters’in faaliyetlerinin önemli bir bölümünü de radyo ve TV
haberciligi olusturmaktadir. Reuters Television, 93 ülkedeki 310
kurulusa, TV ve aktüalite filmleri pazarlamaktadir.
Reuters, Türkiye’de dakikada 66 kelimeden, 5 milyon kelimeye kadar
hizla aktarilan bilgilerle 4 binin üzerinde kullaniciya hizmet
vermektedir. Reuters’in, “Türkiye Yatirim Servisi” Türkiye ve mali
piyasalari ile ilgili bilgiler içermektedir.
Reuters’in Istanbul, Ankara, Izmir ve KKTC’de bürolari bulunmaktadir.
1.3.3.Agence France Presse (AFP)
Dünyanin üçüncü büyük haber ajansi konumunda bulunan AFP’nin gelisme
yillarindaki en önemli basarisi 6 Mart 1953 günü Stalin’in ölümünü, TASS
ajansindan 15 dakika önce flas haberle bildirmesi olmustur. Günümüzde
AFP, dünya çapinda 13 bin kullaniciya hizmet vermektedir.
Ajansin müsterileri arasinda 650 gazete, 200 TV sirketi, 400 radyo, 100
ulusal basin ajansi ve medya disinda 2 bin abone bulunmaktadir. Böylece
ajansin yayinlari abone ajanslarin da araciligi ile 7 bin 6 yüz
gazeteye, 2 bin 5 yüz radyoya ve 4 yüz TV sirketine ulasmaktadir.
AFP’nin bünyesinde 2 bin dolayinda 81 ayri ulustan kadrolu isçi
çalismaktadir. Bunlarin 1200’ü gazeteci, 200’ü de foto muhabiridir. AFP
günde Fransizca, Ingilizce, Ispanyolca, Arapça, Portekizce ve Almanca
olmak üzere 6 dilde 2 milyon kelimelik yayin yapmaktadir. Ayrica, her
gün 250 renkli fotograf ile 80 grafik yayinlamaktadir.
AFP’nin önemli özelliklerinden biri, kurulusundan bu yana Afrika
ülkelerine özel bir ilgi duymasi ve bu ülkelere yönelik haberlere
belirli bir ölçüde agirlik vermesidir. AFP, Afrika’nin politik, ekonomik
ve kültürel faaliyetlerine iliskin özel bir bülten yayinlamaktadir.
1.3.4. Ikincil Konumdaki Uluslararasi Haber Ajanslari
Ikincil konumdaki uluslararasi haber ajanslari, tüm dünya ülkelerine
hizmet veremeseler de kendi ülkeleri ve ulastiklari ülkelerin nüfuslari
ve dünyanin önemli bir bölgesindeki güçleri nedeniyle öne çikan haber
ajanslaridir. 1990 yilinda iki Almanya’nin birlesmesinden sonra
geliserek etkisini artiran Alman ajansi Deutsche Presse Agentur (DPA),
Ispanya’nin Latin Amerika’da da etkili bir güce sahip olan ajansi
Spanish New Agency (EFE), ABD, özellikle de Latin Amerika’da etkili olan
Italyan ajansi Agenzia Nazionale Stampa Associata (ANSA), Rusya’nin
ITAR-TASS, Çin’in XIN HUA ve Japonya’nin KYODO ajanslari, dünyanin belli
bölgelerinde haber toplama ve dagitma isini yapmaktadirlar.
Japonya’nin KYODO ajansi disinda söz konusu haber ajanslarinin tümü,
çesitli yöntem ve ölçütlerle devletlerinden destek görerek yardim
almaktadirlar. Bu ajanslarin da çalisma yöntemleri 3 büyük ajansa
benzemektedir. Ancak daha çok ülke içine yönelik faaliyet
göstermektedirler. Temel amaçlari ülke içindeki basin yayin
kuruluslarina haber iletmektir, uluslararasi haber dagitimi ikincil
amaçlaridir.
1.4.Türkiye’de Haber Ajanslari
1.4.1. Anadolu Ajansi (AA)
Anadolu Ajansi, yalnizca genel bültenden günde ortalama 700 haberi
abonelerine sunarken, Türkiye’nin “Haber Bankasi” olmayi basarmistir.
Ajans AP, Reuters, AFP, DPA, ANSA ve XINHUA gibi dünyanin önemli haber
ajanslari ile isbirligi içinde bulunmaktadir. Ayrica, Anadolu Ajansi’nin
100 ülkenin ulusal haber ajanslari ile de karsilikli haber degisimi
çerçevesinde isbirligi anlasmalari bulunmaktadir.
Anadolu Ajansi, “siyasi, ekonomik ve toplumsal gelismeler, ekonomi
haberleri, borsa, para piyasalari, Parlamento’dan haberler, Anadolu
basini için yerel haberler, sanat ve kültür dünyasi, Türkiye’den ve
dünyadan spor haberleri, sanat ve kültür dünyasi” basliklari altinda
haber yayini yapmaktadir. AA yayinlarinin önemli bir bölümü, Dis
Haberler Müdürlügü’nün çesitli servislerinde, uluslararasi ajanslarin
haberleri arasindan derlenerek Türkçeye çevrilen haberlerden
olusmaktadir. Dis haberler yayini, bir yandan da AA’nin çesitli
ülkelerde bulunan temsilcilerinin gönderdikleri bilgi ve haberlerle de
desteklenmektedir. Anadolu Ajansi ayrica, Ingilizce, Fransizca ve
Almancanin yani sira Türk lehçeleri ile hazirladigi haberleri Türkçe
konusan ülkelerin haber ajanslarina ulastirarak, Türkiye ile ilgili
haberlerin en dogru biçimde söz konusu ülkelerin basininda yer almasini
saglamaktadir.
AA’nin hâlen 300’ü askin abonesi vardir. Aboneler arasinda ulusal ve
yerel kitle iletisim araçlarinin yani sira, kamu kuruluslari ve özel
sirketler de bulunmaktadir. Haberde, genel bülten, net özel ve bülten
(internet aboneligi), yabanci dil bülteni ve il bülteni abonelikleri
vardir. Fotograf'ta, genel fotograf, arsiv fotograflari, spor
fotograflari, özel fotograflar ve il fotografi hizmetleri vermektedir.
Görüntülü serviste ise, görüntülü haber ve canli yayin hizmeti
bulunmaktadir. Anadolu Ajansi, abonenin kisisel bilgisayarina (PC)
encoder' den gelen bilgileri çözen bir decoder karti takmakta ve bu
bilgileri ekrana haber olarak yansitan bir yazilim yüklemektedir.
Anadolu Ajansi, Turksat 1C uydusu üzerinden kendisine ayrilmis olan
banttan yayin yapmaktadir. Ajans, televizyon yayinlari üzerinden bilgi
aktarimi olan Vertical Blanking Interval (VBI) sistemini kullanmaktadir.
Bu sistem sonucu ajansin haber ve fotograflari Türkiye’nin her yerine,
yurtdisinda da Avrupa’dan Asya’ya kadar olan merkezlere
ulasabilmektedir. Ajans fotograf hizmeti alaninda da bugün en ileri
teknolojiyi uygulamaktadir. Bilgisayar sistemi araciligiyla her gün
abonelere 100’ü askin fotografi büyük bir hizla ulastirmaktadir. Anadolu
Ajansi, uzun süredir üzerinde çalistigi görüntülü haberler servisine de
baslamistir.
Merkezi Ankara’da bulunan Anadolu Ajansi’nin Genel Müdürlük birimleri
disinda, yurt içinde 22 Bölge ve Müdürlükleri bulunmaktadir.
1.4.2. Anka Haber Ajansi (ANKA)
ANKA, 3 Mart 1972 tarihinde çok sesli habercilige katkida bulunmak
amaciyla gazeteci Altan Öymen tarafindan özgür ve bagimsiz bir ajans
olarak kurulmustur. Ajansin kurucusu ünlü gazeteci Altan Öymen’in 1977
yilinda politikaya girmesinin ve ajansla iliskilerini kesmesinin
ardindan yönetimi, Müserref Hekimoglu üstlendi.
Hekimoglu, bir anonim sirket kurarak çalisanlarin da yönetime
katilimini sagladi. ANKA'nin Yönetim Kurulu, ANKA Anonim Sirketi'nin pay
sahipleri ile belli birimlerin yöneticilerinden olustu.
Hekimoglu'nun vefatindan sonra ANKA'nin yönetimini bir süre Nazif Ekzen
yürüttü. 2006 yili basindan itibaren de iki gazeteci ANKA'nin
yönetimini üstlendi. Günümüzde ANKA Ajansi çalis-malarini üç dalda
yogunlastirmistir.
Günlük Haber Servisi
Temel Haber Bülteni’nde Politika, TBMM ve hükümet çalismalari, ekonomi,
kamu yönetimi, egitim, saglik, kültür, sanat, çalisma yasami, dis
politika, yüksek yargi, adli ve idari yargi, magazin, toplumsal yasam
gibi tüm alanlarda günlük 80–100 arasinda haber, bilgisayar agiyla basta
gazeteler, TV kanallari, Basin Yayin ve Enformasyon Genel Müdürlügü
gibi kuruluslara anlik olarak iletilmektedir. Ajans arastirmaya yönelik
haberlere ve ortak haber üretimine özen göstermektedir.
Günlük Türkçe Ekonomi Bülteni
ANKA Günlük Ekonomi Bülteni, Türkiye ekonomi yayinciliginda ilk ve
alaninda tek haber ve ekonomik veri kaynagidir. 1974 yilindan bu yana,
hafta sonlari ve resmi tatil günleri disinda araliksiz günlük olarak
yayinlanmaktadir. Ankara ve Istanbul'daki abonelerine özel bir dagitim
sistemiyle, diger illerde ve ülkelerdeki abonelerine ise posta yoluyla
her gün ulastirilmaktadir. Aboneleri arasinda bankalar, sermaye piyasasi
araci kuruluslari, üniversiteler, arastirmacilar, holdingler, büyük
özel sirketler, kütüphaneler, çesitli kamu kurum ve kuruluslari, birçok
ülkenin Ankara Büyük elçiligi, oda ve borsalar diger meslek kuruluslari
ve birlikleri bulunmaktadir.
Ekonominin gündemine göre her gün en az 16 sayfa hâlinde yayimlanan
ANKA Ekonomi Bülteni'nde günlük olarak, emisyon, serbest tevdiatlar,
zorunlu karsiliklar, Merkez Bankasi döviz ve para piyasalari islemleri,
döviz kurlari, IMKB Hisse Senetleri Piyasasi, Repo-Ters Repo Pazari,
Tahvil Bono Kesin Alim Satim Pazari islemleri, Istanbul Altin Borsasi
Islemlerine, bir gün, bir hafta, bir ay, üç ay, alti ay ve bir yil
önceki durumuyla karsilastirmali olarak yer verilmektedir. ANKA Ekonomi
Bülteni, ekonomik verilerin son durumu ile ilgili birçok veriyi
abonelerine saglamaktadir.
Haftalik Ingilizce Ekonomi ve Finans Bülteni (ANKA Review)
ANKA Review, 1976 yilindan bu yana, her hafta sali günü Ingilizce
olarak araliksiz yayinlanmaktadir.Aboneleri arasinda Dünya Bankasi, IMF,
ABD Kongre Kütüphanesi, yabanci ve yerli bankalar, uluslararasi
derecelendirme kuruluslari, sermaye piyasasi araci kuruluslari,
üniversiteler, arastirmacilar, holdingler, büyük özel sirketler,
kütüphaneler, çesitli kamu kurum ve kuruluslari, birçok ülkenin Ankara
elçilikleri, oda ve borsalar, diger meslek kuruluslari ve birlikleri
bulunmaktadir. Türkiye ekonomisiyle ilgili tüm gelismelere özgün
degerlendirme ve tablolarla yer verilmektedir. Tüm ekonomik veriler her
hafta aksatilmadan güncellenmektedir. Bu hâliyle Türkiye ekonomisini
izleyenler için önemli bir veri kaynagidir.
1.4.3. Ihlas Haber Ajansi (IHA)
Türkiye’nin üç dalda (yazili, görüntülü ve fotografli) haber üretimi
yapan ilk özel haber ajansiIHA’dir. 1993 yilinda kurulan Ihlas Haber
Ajansi, özellikle görüntülü habercilikte kisa sürede yurt içi ve yurt
disinda adini duyurmustur. Merkezi Istanbul’da bulunan IHA’nin, yurt
içinde ve yurt disinda 145 bürosu vardir.
IHA, hem Türkiye'den hem de Avrupa, Orta Dogu, Arap Yarimadasi ve Orta
Asya ülkelerinden aninda haber alabilen bir organizasyona sahiptir.
Ihlas Haber Ajansi, ürettigi haberleri yurt içinde ve yurt disinda
pazarlamaktadir. IHA, 300'ü askin Türk ve dünyaca ünlü uluslararasi
medya kurulusu ile çalismaktadir. AP ve Reuters ile isbirligi içinde
olan IHA, CNN ve WTN’ye da haber servisi gerçeklestirmektedir. Bazi
Alman televizyonlarina da görüntülü haber hizmeti veren IHA, Orta Asya
ve Balkanlar’daki haber ajanslariyla da haber, fotograf ve görüntülü
haber yayini gerçeklestirmektedir. IHA’nin Ingilizce, Almanca ve Arapça
bültenleri de bulunmaktadir.
Tüm IHA bürolari, fotografli ve yazili haberleri bilgisayar ortamina
aktararak, merkeze internet araciligiyla haberleri aninda
gönderebilmekte, bunun yaninda Türkiye’nin dört bir kösesindeki serbest
muhabirler araciligiyla da sürekli haber akisini saglamaktadir.
IHA yazili haber servisinin gündeme ait yüzlerce metin ve fotografi ise abonelerine VBI sistemi ile ulastirilmaktadir.
Ihlas Haber Ajansi haber toplama ve yayini konusundaki tecrübesini,
ileri teknoloji imkanlariyla donatarak, yayincilara teknik destek
saglamakta ve servislerini yayin kuruluslarina kiraya vermektedir.
IHA kamera ekipleri, kurgu hizmetleri, uydu baglantilari, lojistik
destek, haber danisma, arsiv ve büro ekipmanlari gibi hizmetleri de
dileyen basin kuruluslarina paket olarak kiralamaktadir.
IHA, 19 Mart 2001 tarihinde Amerikan Kalite Birligi'nden (AQA) ISO 9001:2000 Kalite Belgesi almistir.
1.4.4. Cihan Haber Ajansi (CHA)
Yayin hayatina 1 Ocak 1994 tarihinde baslayan Cihan Haber Ajansi, uydu
ve internet üzerinden 24 saat araliksiz yazili, fotografli ve görüntülü
haber servisi yapmaktadir. Güncel, politik, ekonomik, dis haberler,
sanatmagazin ve spor alanlarinda haber üreten Cihan, günde ortalama 450
yazili
haber, 315 fotograf, 165 fotografli haber ve 100 görüntülü haber servis etmektedir.
Türkiye'de yayin yapan ulusal televizyonlarin yüzde 78'ine, ulusal
gazetelerin yüzde 53’üne haber servisi yapan CHA’ nin, çok sayida yerel
gazete ve televizyon abonesi, internet haber siteleri ve radyo aboneleri
bulunmaktadir. Yabanci elçilikler, ekonomi örgütleri, üniversiteler,
kamu kurum ve kuruluslariyla özel sirketlere de haber akisi
saglanmaktadir. Ayrica, 1997 yilindan itibaren Arapça olarak yayin
hizmeti verilmektedir.
Türkiye'nin 81 il ve 284 büyük ilçesinde toplam 520 çalisani ile hizmet veren CHA,
yurdun her yanindan hizli haber akisi saglayacak alt yapi ve teknik donanima sahiptir.
Ayrica Orta Asya, Ortadogu, Balkan ülkeleri, Avrupa, Güney Amerika,
Afrika ve Uzak Dogu'daki birçok ülkede muhabir bulundurmaktadir. 31
ülkede bürosu, 55 ülkede muhabiri ile ulusal ve uluslararasi medya
kuruluslarina canli yayin ve bant geçis imkânlari sunmaktadir.
CHA, CNN International, BBC, ABC, Reuters gibi çok sayida yabanci ajans ile isbirligi yapmaktadir.
1.4.5. Dogan Haber Ajansi (DHA)
1999 yilinda Hürriyet Haber Ajansi
(HHA), Milliyet Haber
Ajansi’nin (MILHA) birlesmesiyle kuruldu. DHA, Dogan Medya Grubu’na
bagli 8 gazete, 2 televizyon kanali, 2 radyo ve WEB siteleri ile grup
disindaki abone basin yayin kuruluslarina haber, fotograf ve görüntülü
haber servisi yapmaktadir.
Yurt içinde 34 bürosu olan DHA, 81 ilde en küçük ilçelere kadar örgütlüdür.
Muhabirleri araciligiyla komsu ülkeler Azerbaycan, Ermenistan,
Gürcistan, Iran, Irak, Suriye, Yunanistanve Bulgaristan’daki gelismeleri
de izlemektedir. Bürolar tarafindan Istanbul’daki DHA merkezine
bilgisayar ortaminda ayda ortalama 6 bin haber, 3 bin görüntülü haber ve
11 bin adet fotograf servisi yapilmaktadir. Ajans, yurtdisindan da
haber, fotograf ve görüntülü haber servisi yapmaktadir.
Türkiye’de 100 noktadan Data link hatlariyla görüntülü haber transferi
gerçeklestirebilen DHA, New York, Washington, Boston, Los Angeles,
Londra, Paris, Barcelona, Stockholm, Duisburg, Bakü, Lefkosa, Kosova,
Pekin, Sydney, Sam, Kerkük, Bagdat, Süleymaniye ve Kahir’deki haber
görüntülerini de Datalink ile abonelerine ulastirma imkânina sahiptir.
DHA, ayrica Hürriyet gazetesinin yurt disi bürolariyla isbirligi içinde
görüntülü haber yapmaktadir.
1.4.6. Diger Haber Ajanslari
Bu ajanslarin disinda Türkiye’de faaliyet gösteren diger haber ajanslari ise sunlardir:
Merkez Haber Ajansi
Merkez Haber Ajansi, Ciner Grubu’na ait Merkez Yayin Holding A.S. tarafindan 2003
yilinda yazili basin ve görsel basin sektörüne habercilik hizmeti
sunmak amaciyla kurulmustur. Sirket sermayesinin tamami kurucu sirkete
aittir. Merkez Haber Ajansi, yaptigi yatirimlar ve olusturdugu
organizasyon ile bugün Merkez Yayin Holding A.S. bünyesinde yer alan
yazili ve görsel medya ürünlerinin ihtiyacini karsilar konuma gelmistir.
ABC Basin Ajansi
ABC Basin Ajansi, 1975 yilinda kurulmustur. Türkiye’deki 50’ye yakin
gazete ve 100’ü askin dergiye haber fotograf hizmeti sunan ajans,
dünyanin önemli fotograf ajanslarinin Türkiye temsilciligini
yapmaktadir.
Türk Haberler Ajansi (THA)
THA, 1950 yilinda özel girisim tarafindan kurulan ilk haber ajansidir.
Türkiye’ye ilk tele-foto 1961 yilinda THA tarafindan getirilmistir. THA,
1986 yilinda kapanmis, 1993 yilinda yeniden faaliyete geçmistir. Ajans,
bu dönemde görsel medya için televizyon programlari hazirlamaya
baslamistir.
Yabanci basin kuruluslari ve haber ajanslari ile de zaman zaman ortak
çalismalar yapan THA, Türkçe ve yabanci dillerde birçok tanitim filmi ve
spot reklam filmi hazirlanmistir.
Magazin ve Aktüel Haberler Ajansi (MAK AJANS)
MAK AJANS, 1981 yilinda kurulmustur. Basin-yayin organlari için günlük
haber bülteni yayimlayan ajans, “Fisilti Gazetesi” adi altinda aylik bir
yayin organi da çikarmaktadir. MAK AJANS, magazin haberleri üreten ilk
ve tek ajans konumundadir.
Türk Spor Ajansi (TSA)
Türk Spor Ajansi, 1983 yilinda kurulmustur. Spor haberleri
yayinlamaktadir. Haftanin 6 günü yayin yapan TSA, yurt içi ve yurt disi
temsilciliklerinin sporun her dalinda hazirladiklari haberlerini abonesi
olan kitle iletisim araçlarina ulastirmaktadir.
Bagimsiz Basin Ajansi (BBA)
BBA, 1982 yilinda hizmete baslamistir. 1998 yilinda uydu araciligiyla
yayin yapan ilk haber ajansidir. Ajans tarafindan ithal edilen portatif
yer uydu istasyonu Türk Telekom Sirketi tarafindan verilen lisansla
Türkiye, Balkan ülkeleri, Azerbaycan ve Ermenistan gibi komsu ülkelerden
önemli olaylarin görüntülerini dünya televizyonlarina ulastirma
islevini üstlenmistir.
BBA, Türkiye’deki televizyon kuruluslarinin yani sira agirlikli olarak
Amerika ve Japon televizyonlari ve çesitli yurt disi yayin kuruluslarina
çekim, organizasyon, program yapimciligi ve uygu hizmetleri
sunmaktadir.
Ekonomik Basin Ajansi (EBA)
1969 yilinda kurulan EBA, ekonomi haberciligi alaninda Türkçe ve
Ingilizce dört bülten ile bir dergi yayinlamaktadir. Haber bültenlerinde
makro ekonomik haberler, dis ticaret verileri ve aylik yabanci sermaye
yatirimlariyla ilgili bilgiler yer almaktadir.
Türk Ekonomik Basin Ajansi (TEBA)
TEBA, 1981 yilinda kurulmustur. Ekonomi agirlikli haberleri, ihaleleri
ve sektörel gelismeleri içermektedir. Ayrica Hazine, IMF, Dünya Bankasi,
krediler, Türkiye’nin kredi notlari, ABA, OECD, çesitli anlasmalar gibi
uluslararasi iliskiler de haberlerinin konularini olusturmaktadir.
2. AJANS HABERCILIGI
2.1. Ajans Haberciliginin Özellikleri
Ajans haberciliginin üç temel özelligi bulunmaktadir. Bunlar
güvenilirlik, tarafsizlik ve hizliliktir. Bunlarin yani sira ajans
haberlerinin eksik yönü bulunmamali, haber degeri tasimali ve kesin
olmalidir.
2.1.1.Güvenilirlik
Güvenilirlik sözü, basin ahlak yasalarinda sikça ele alinan bir
kavramdir. Haberlerin dogru, yani gerçek olmasi ve dürüst bir sekilde
hazirlanarak yayinlanmasi gerekmektedir.
Haber ajanslarinin en çok dikkat etmesi gereken konulardan biri
güvenilirliktir. Haber ajanslarinin güvenilirliginin simgesi,
haberlerinin dogrulugudur. Dogru haber, ajans haberciliginin olmazsa
olmaz kurallarindan birisidir. Dogru habercilige katkida bulunacak
etkenlerden biri de haberde kaynak göstermektedir. Bu nedenle ajans
haberlerinin kesinlikle kaynagi olmalidir.
Kaynak belirtmek, ajansin güvenilirligini artirir. Verilen haberin
kesinlik derecesini gösterir. Abonelerin haberi kaynaktan kendilerinin
kontrol etmesine olanak tanir. Bir gelismeyi en kisa süre içinde
kaynagindan dogrulatip, haber hâline getirmek ajans haberciliginin en
zorlu tarafidir. Haber ajanslari haberlerinde yer verdikleri her unsurun
dogruluguna dikkat etmek zorundadirlar. Her ne kadar tüm kitle iletisim
araçlarinin dogru haber vermesi istenirse de bu dogru haber verme
ilkesi uluslararasi ve ulusal haber ajanslarinda daha da önem
kazanmaktadir. Haber ajanslarinin aboneleri, haber ajansindan aldigi
habere güvenerek, kendi yayin politikasi ve yayincilik anlayisi
çerçevesinde farkli unsurlari öne çikarabilir, ama mutlaka o habere
güvenerek almak durumundadir.
Bir ajansin uluslararasi ünü, güvenilirligi verdigi haberlerin dogrulugu ile orantilidir.
“Haberi ilk ben geçeyim” kaygisi içerisinde dogrulatilmadan geçilen
haberin yanlisligi, haber alma kanallarinin çok oldugu kitle iletisim
ortaminda çok çabuk ortaya çikacagi için ajansin güvenilirligine gölge
düsebilir. Bu açidan dogru habercilik, haber ajanslarinin
sayginliklarini, güvenilirliklerini sürdürebilmeleri açisindan hizli
habercilikten önce gelir.
2.1.2. Tarafsizlik
Ajans haberlerinin ikinci temel özelligi “tarafsiz olma”
zorunlulugudur. Dogru haberin yani sira ajans haberciligi için önemli
bir ilke, tarafsiz haberciliktir. Haber ajanslarinin aboneleri ya da
müsterileri çesitli görüslere sahip, degisik yayin ilkeleri ve
politikalari uygulayan kurulus ve kisilerdir. Bu nedenle haberlerini
objektif islemek ve vermek zorundadirlar. Ajans haberciliginde
tarafsizliga gerekli özen gösterilmezse, dogruluk ilkesi zedelenir.
Haberde tarafsizligi, dengeli ve adil habercilik yapmakla birlikte düsünmek gerekir.
Muhabir haber yazarken kendi görüsleri ile haberi arasina bir mesafe
koymaya çalismali ve okurun kendisinden bir sey kanitlamasini degil,
enformasyon bekledigini unutmamalidir. Bu nedenle haberde bütün
taraflarin görüslerini almaya çalismalidir. Gazeteci için taraf tutuyor
görünmek çok kötü puandir. Benzer biçimde önemsiz bir olayi büyütmek ya
da önemli bir olayi gizlemeye çalismak da haberde adil olmak ilkesini
zedeler. Reuters’in gazeteciler için çikardigi kilavuzda, “Tam bir
tarafsizlik ideal bir durumdur. Ama pratikte bunu basarmak imkânsiz
degilse de çok zordur. Gazeteciler kendi milliyetleri, egitimleri,
kültürleri, dinleri ve kisisel inançlariyla kosullanirlar. Dürüst bir
gazeteci bu faktörlerin bilincindedir ve bunlarin haberin sunumuna etki
etmesine izin vermez.” denilmektedir.
… Her gün onlarcasiniduydugumuz haberlerin tarafsizligigünümüzde en çok
tartisilan konulardan biri. Acaba her uluslararasihaber ajansiveya
gazete haberleri tarafsiz mi? Yoksa kendi ülke çikarlarina uygun
formatta miservis ediliyor? Bu konuda yasanmisörnekler bize en iyi
ipuçlarini veriyor.
II. Körfez Savasi’ndan ABD’nin önde gelen gazetelerinden New York
Times, kendi haberlerini sorgulayarak bir itirafta bulundu ve ‘Irak
savasindan hemen önce yaptigimiz haberlerde yeterince titiz davranmadik’
dedi. Gazetenin editörleri savastan önce aptiklarihaberlerde, eski Irak
Devlet BaskaniSaddam Hüseyin’in muhaliflerinin görüslerini fazla
sorgulamadan yer verdiklerini açikladi. Gazete, bazidurumlarda da
haberlerini Irak’i isgal etmeye niyetli olan ABD’li yetkililere
dayandirdiklariniitiraf etti. New York Times’in yöneticileri, o dönemde
bazihaberlerde çok ciddi iddialara yer verildigini belirtiyor. Bu
iddialarin arasinda Irak’ta teröristlerin yetistirildigi gizli kamp ile
nükleer, kimyasal ve biyolojik silahlarin üretildigi gizli tesisler
bulundugu haberleri de yer aliyor. Ancak ilerleyen zamanlarda, bu
haberlerin dogrulugunun arastirilmadigive iddialarla ilgili yeni
bilgilere yer verilmedigi belirtiliyor. Haberlerin yayinlandigitarihte
gazetenin editörü olan Howell Raines ise yayincilik
sorumluluklariniyerine getiremedigi için istifa etti.
Bir ülkenin isgali ile sonuçlanmisbu tür yalan haberler hakkindaki
gecikmisitiraflar belki gazetenin onurunu kurtarmaya yetebilir ama
gazeteciligin aldigiyarayiiyilestirmedigi bir gerçek.
(M. Ismail Sagiroglu, “Haber AjanslariRekabeti Kizisti, Haberi Hizli Servis Eden
Kazanacak”, Akademi Iletisim Dergisi, 2005.)
2.1.3. Hizlilik
Haber ajanslarinin temel yayincilik ilkelerinden en önemlisi,
Ingilizce, “be first, but first be right” deyimiyle özetlenen, haberi
ilk ileten ama ayni zamanda da dogru ileten ilk kaynak olmaktir. Haber
ajanslarinin iletisim teknolojisindeki gelismeleri yakindan izlemeleri
ve bunlarin çogunu kendi gereksinimlerine uyarlayarak kullanmalarinin
tek nedeni, ulusal ya da uluslararasi rekabet çerçevesinde, hedef
kitleleri olan üyelerine, abonelerine ve müsterilerine haberleri ve
haber malzemelerini bir an önce ulastirma kaygilarindandir.
Çünkü hizlilik, ajans haberciliginin temel ilkelerindendir. Ajans
haberciliginde hizlilik, temel özelliklerden biri olmasinin yani sira
haber ajanslari arasinda da baslica rekabet alanlarindan biridir. Haber
ajanslari, rekabet ortami içerisinde hizli haber pesinde kosarlar. Bir
an evvel haberi abonelerine iletmek isterler ve bunun için yogun bir
çaba sarf ederler. Gelismis teknolojinin en son teknolojinin verdigi
imkânlarla haberlerini, fotograflarini, görüntülerini aktarma gayreti
içerisine girerler.
Ajans muhabirlerinin, hizli haber ulastirma konusundaki
duyarliliklarinin en belirgin kaniti olan asagidaki öykü, yillardir
dilden dile aktarilmaktadir.
Amerikalibir devlet adamikendisinden demeç almak isteyen UPI (United Press
International) muhabirine söyle sorar:
“-Size demeç vermek isterim, yalniz en son hangi saate kadar bekleyebilirsiniz?
Muhabir bu soruya su yanitiverir:
“-Ben bir haber ajansimuhabiriyim. Bekleyebilecegim en son dakika,
simdi içinde bulundugumuz dakikadir. Su anda dünyanin herhangi bir
yerinde, bir gazete baskiya verilmek üzere hazirlik yapmaktadir. Bizim
görevimiz de, haberleri gazetelere zamaninda yetistirmektir. Bu bakimdan
demecinizi hemen su anda almak zorundayim.” Zaman darligi(yayina
yetistirmek) nedeniyle gazeteciler, çogu zaman arastirmalarikisa tutmak
zorunda kalirlar. Her konunun, her zaman derinlemesine incelenerek
yazilmasi olasi degildir. Bazen haberi bir an önce iletme öylesine
zorunludur ki, haber bazi ögeleri içermeyebilir. Bu kosullarda bilgi
eksikliginin nedenleri açiklanmali, söz konusu bilgilerin arastirildigi
ve en kisa sürede yayinlanacagi açiklanmalidir. Hizlilik, dogru
haberciligi gölgelememelidir.
2.2. Ajans Haberlerinin Içerikleri
Haber ajanslari genelde gündemi izlerler. Bu nedenle ajans haberlerinin
agirligi olaylara yöneliktir. Önemli konularda gelisen olaylar
gündemden uzaklasmamak kaydi ile izlenir.
Ajans haberlerinde dizi hâlinde konulara rastlanmaz. Ajans haberlerinin
konulari da sinirlidir. Uluslararasi üç büyük haber ajansinin yayinlari
incelendiginde, ilk sirayi siyasal haberlerin aldigi gözlemlenmistir.
Ikinci sirada savas, çatisma, anlasmazlik, uyusmazlik haberleri yer
almakta, üçüncü olarak ekonomik haberler gelmektedir.
“Genel haberler” adi altinda degerlendirilen haberlerin orani, yayin
toplaminin ancak yüzde 10’unu bulmaktadir. Sanat-magazin haberleri ise
genel yayinlarda ancak yüzde 2’lik bir pay alabilmektedir. Bu ölçütler
genelde bazi küçük farkliliklar disinda ulusal ajanslar için de
geçerlidir.
Ajanslarin haberlerinin önemli bir bölümü gelismis ülke kaynaklidir.
Gelismekte olan ülkelerden ancak “felaket haberleri” ajans bültenlerinde
yer bulmaktadir. Böylece gerek gelismis gerekse gelismekte olan
ülkelerin halklari, haberleri büyük oranda uluslararasi birkaç haber
ajansinin gözüyle izlemektedir.
Reuters ajansinin eski genel müdürlerinden Gerald Long, bu konuda
sunlari söylemistir: “Bazen yapmayi amaçladigimiz seyler için de
suçlaniyor. Günde 3 bin kelimeyle Hindistan’da olan biten her seyi nasil
haber verebiliriz. Seçici olmak zorundayiz ve sinirli sayida haber
gönderebiliriz. Dahasi Hindistan gibi 750 milyonluk bir ülkede ne olup
bittigini kim biliyor ki, biz tamamini haber verelim.”
2.3. Ajans Haberciliginin Farkliliklari ve Zorluklari
Ajans haberciliginin, hedef kitleye dogrudan ulasan yayin organlarinin
bulunmamasi, haberlerinin aboneleri olan kitle iletisim araçlari
araciligiyla okuyuculara ulasmasindan kaynaklanan bazi farkliliklari ve
zorluklari vardir.
Ihlas Haber Ajansi
Genel Müdürü Fevzi Kahraman, Basin-Yayin ve Enformasyon Genel
Müdürlügü’nün Trabzon’da düzenledigi II. Yerel Medya Egitim Semineri’nde
“Ajans Haberciliginin Gelecegi” baslikli konusmasinda bu farkliliklari
ve zorluklari çarpici bir sekilde ortaya koymaktadir.
……. Ajansta çalisanlar isimsiz kahramanlardir. Diger yerlerde
çalisanlara göre daha zor sartlarda, daha agir sartlarda
çalismaktadirlar. Daha belki ne bileyim ikintiliçalismaktadirlar. Neden?
Gayet net, simdi bir gazete muhabiri ister Istanbul'da yayinlansin o
gazete, isterse burada yayinlansin bir gazete muhabiri sabahleyin
geldigi zaman, yaptigi ishepimizin bildigi mutat is, oturur önce bir
kere gazetesini karistirir.
Bir gazetecinin bekledigi imzasinive ismini görmesidir. Gördüyse
fevkalade mutlu olur. Isin bu tarafida var, haberini gördü ya yeter ona.
Simdi bakin haberini görür ondan sonra alir diger gazeteleri neyi
atlamis, neyi kaçirmisdiger gazeteleri bir gözden geçirir. Makaleleri,
vakti varsa okur, ondan sonra kendi özel randevularina bakar,
yaziislerinin hazirladigigündeme göre o gün ne yapacaksa, ne takip
edecekse o takibi alir önüne. Bir plan yapar ve bu planla o güne baslar.
Bilir ki gazete su saatte basilacaktir.
Yazi isleri de haberi su saatte kesecektir. O biliyor saati, o saate kadar resmini, haberini neyse takip eder yetistirir.
Televizyoncuya gelelim; televizyoncu da aynisekilde, onun yalniz bir
tek farki, haberi aksamdan izler veya haber bültenleri var belli
saatlerde, hepsinin reytingi aynianda çok yüksek haber bültenleri var,
reytinglere bakarsan hepsi birinci olmus! O bakar, oralarda varsa eger
haberi izlemistir. Zaten yoksa o da kahretmistir, o gün sabaha kadar
uyuyamaz. Zaten ana haberde görmediyse haberini onun ki de çöpe
atilmistir. Ertesi gün gelir kamerasini sirtina alir, iste haber
merkezinde ne hazirlanirsa gündem olarak o günkü olaylar, hatta polis
telsizini dinleme yasak gibi bir seydir ama dinlerler, oradan bir sey
kapabilir miyiz? Neyse o güne baslar, onun da belli bir saati vardir. Su
saate kadar getirirsen haberi 19.00'a girer, 19.30'a girer, 20.00'ye,
21'e girer.
Su saatte getirirsen kaseti, haberini o saate girer, getirmezsen
girmez. Onun da bir marjivar onu söylemek istiyorum, bir marjivar. Yani o
saate kadar getirdin haberi girdi, getirmezsen zaten belli ki haber
girmeyecek.
Ajans muhabirinin böyle bir marjiyok. Onun için bir eserde okumustum,
kimse yanlisanlamasin sadece bir kitapta okudugum için söylüyorum, ajans
muhabirligi ile gazete ve televizyon muhabirligini söyle tarif ediyor:
"Gazete ve televizyon muhabirligi tarifeli tren gibidir" diyor, ben onu
degistireyim de "tarifeli uçak gibidir" diyelim. Tarifeli tren gibidir,
ne zaman kalkacagibellidir. Ajans muhabirligi ise sürekli hareket
halindeki helikopter gibidir. Çünkü kendimizin hazirladigi, su saatte
yayinlayacagimizi söyleyecegimiz bir yayin organi, bir gazetemiz yok. Su
saatte yayinlanacak denen bir televizyonu yok. Televizyon muhabirleri
haberleri kaçiracak, gazete muhabirleri haberleri kaçiracak, ajans
muhabiri haberi yakaladiysa onun haberi yayinlanacak bu birinci.
Ikincisinde kaçirmaz canim, bile bile de kimse kaçirir mihaberini? Onun
için bir kere burada ciddi anlamda yarisvar, ajans muhabiri ile gazete
ve TV muhabiri arasinda, bu anlamda bir yarisvar. Ikincisi, ilgili
televizyon, ilgili gazete öncelikle kendi muhabiri bu haberi üretmisse
onu kullanmak ister. Neden? Ekonomik olarak harcama yapiliyor, onu
kullanmak ister. Onun disinda ajansa para yatirip da bir baska haber
almak istemez. Çünkü muhabire de para veriyor, ajansa da. Profesyonelce
düsündügü zaman hangisi daha iyi, hangisi daha ögeleri yerinde degil,
kötü demeyim de o tarzda ayirabilir ama ilk etapta yapilan kendininkini
kullanmaktir. Burada da ajans muhabiri aleyhine bir dezavantaj var. O
hâlde ne yapacak ajans muhabiri? Ajans muhabiri, hem gazeteciyi, hem
televizyon muhabirini atlatacak, onlardan çok süratli bir sekilde
haberini geçecek, fotografinigeçecek ve böylelikle gazetelerde ve
televizyonlarda yer alacak.
Görüntülüyse, yaziliysa ayriayriseyler, tek tek tarif etmeyim onlari.
Böylesine zor bir yarisiçerisinde, sürekli hareket hâlinde.
…Içeride sikintimiz var, disarida bir sikintimiz yok. Daha dün
Filipinlerden bir televizyon, haberimizi kullanmak istedigini söyledi.
Biz de kendisine "kullanabilirsiniz" dedik. Logo ile haberimizi
kullanmaya izin istiyor, izin istemese de ne olacak, görecek hâlimiz
yok. Reuters, AP gibi ajanslarin hiçbirisinde logo olmaz, logo koymaz
ama hangi televizyon olursa olsun kaynaginibelirtmek için, bir
gazetecilik disiplini, bir gazetecilik saygisi, bir gazetecilik edebi,
terbiyesi içerisinde, gazetecilik hukuku içerisinde diyelim hangi
ajanstan aldiysa onun ismini kendisi yazar.
CNN'e bakin Reuters yazar, AP yazar sol üst kösesinde. Biz kendimiz
çaka çaka oraya yazdigimiz hâlde, bizim o meshur medyayiidare edenler,
ülkeyi idare edenler, insanlara yön verenler öncelikle
oralarikapatiyorlar. Nereye yazarsak yazalim, bir arkadasda diyor ki
ortasina yazin, teknik gelisiyor onu yapacagiz da. Bu sebeple ajans
haberciligi, ister görüntülü, isterse yaziliolsun çok zor bir istir.
Yazilida da haberinizi takla attirirlar, orada redaktörler oturur onu
öyle bir islerler, simdi degistiremedikleri yerleri de söylemeyim
baziyerlerini de degistiremezler, degistirirler, ondan sonra ya kendi
muhabirinin adinikoyar yahut o sehrin adinikoyar. Gazete de vardir,
televizyonda da var. ………………… üretmisse onu kullanmak ister. Neden?
Ekonomik olarak harcama yapiliyor, onu kullanmak ister. Onun disinda
ajansa para yatirip da bir baska haber almak istemez.
Çünkü muhabire de para veriyor, ajansa da. Profesyonelce düsündügü
zaman hangisi daha iyi, hangisi daha ögeleri yerinde degil, kötü demeyim
de o tarzda ayirabilir ama ilk etapta yapilan kendininkini
kullanmaktir. Burada da ajans muhabiri aleyhine bir dezavantaj var. O
hâlde ne yapacak ajans muhabiri? Ajans muhabiri, hem gazeteciyi, hem
televizyon muhabirini atlatacak, onlardan çok süratli bir sekilde
haberini geçecek, fotografinigeçecek ve böylelikle gazetelerde ve
televizyonlarda yer alacak.
Görüntülüyse, yaziliysa ayriayriseyler, tek tek tarif etmeyim onlari.
Böylesine zor bir yarisiçerisinde, sürekli hareket hâlinde.
…Içeride sikintimiz var, disarida bir sikintimiz yok. Daha dün
Filipinlerden bir televizyon, haberimizi kullanmak istedigini söyledi.
Biz de kendisine "kullanabilirsiniz" dedik. Logo ile haberimizi
kullanmaya izin istiyor, izin istemese de ne olacak, görecek hâlimiz
yok. Reuters, AP gibi ajanslarin hiçbirisinde logo olmaz, logo koymaz
ama hangi televizyon olursa olsun kaynaginibelirtmek için, bir
gazetecilik disiplini, bir gazetecilik saygisi, bir gazetecilik edebi,
terbiyesi içerisinde, gazetecilik hukuku içerisinde diyelim hangi
ajanstan aldiysa onun ismini kendisi yazar.
CNN'e bakin Reuters yazar, AP yazar sol üst kösesinde. Biz kendimiz
çaka çaka oraya yazdigimiz hâlde, bizim o meshur medyayiidare edenler,
ülkeyi idare edenler, insanlara yön verenler öncelikle
oralarikapatiyorlar. Nereye yazarsak yazalim, bir arkadasda diyor ki
ortasina yazin, teknik gelisiyor onu yapacagiz da. Bu sebeple ajans
haberciligi, ister görüntülü, isterse yaziliolsun çok zor bir istir.
Yazilida da haberinizi takla attirirlar, orada redaktörler oturur onu
öyle bir islerler, simdi degistiremedikleri yerleri de söylemeyim
baziyerlerini de degistiremezler, degistirirler, ondan sonra ya kendi
muhabirinin adinikoyar yahut o sehrin adinikoyar. Gazete de vardir,
televizyonda da var. …………………
3. AJANS HABERI YAZIM TEKNIKLERI VE AJANS HABERCILIGI UYGULAMALARI
3.1.Ajans Haberi Yazim Teknikleri
Ajans haberciliginde, haberlerin abonelere ulastirilmasi asamasindan
önce kullanilan bazi yöntem ve teknikler vardir. Bu uygulamalardaki
amaç, haber ajanslarinin aboneleri olan kurulus, kurum ya da kisilere,
yapacaklari haber çalismalari için kolaylik saglamaktir.
Gündem
Haber ajanslari günlük yayinlarina gündem geçmekle baslarlar. Gündem, o
gün haber ajansi tarafindan izlenecek haber nitelikli olaylarin, konu
ve önem sirasina göre yazildigi listedir. Bu listede izlenecek olay ya
da gelismelerin yerleri ve saatleri de belirtilir.
Gündemde ayrica, izlenecek konularla ilgili fotograf, grafik ya da
görüntü yayinlanip yayinlanmayacagi da kaydedilir. Gündemde, ajanslarin
servise konulan özel haberlerinin basliklarina da yer verilir. Anadolu
Ajansi, ana gündemin disinda her gece saat 00.05’te özet gündem
yayinlamaktadir. Çok detaya girilmeyen bu gündemin özellikle geceden
hazirlik yapan ve yayin akisi sürekli olan radyo ve televizyon gibi
abonelere yöneliktir. Özel haberler bu gündemde yer almaz. AA ayrica,
her hafta Persembe günleri saat 12.00’de haftalik gündem
yayinlamaktadir. Bir sonraki haftanin bilinen gelismeleri 7 günlük
takvimle abonelere sunularak, haftalik degerlendirme olanagi
saglanmaktadir.
Gündemin amaci, ajans abonelerinin çalismalarini kolaylastirmaktir.
Aboneler, gündeme göre ajanstan gelecek habere, gazete sayfasinda ya da
haber bülteninde önceden yer ayirarak, sayfa düzeninde ya da yayin
programinda planlama yaparlar.
26
Asagida Anadolu Ajansi’nin 8 Mart 2007 tarihli ana gündeminden kisa bir bölüme yer verilmistir. Inceleyiniz.
1- Dünya Kadinlar Günü kutlaniyor...
-Basbakan Recep Tayyip Erdogan, Nevsehir'de Devlet Bakani Nimet
Çubukçu'nun ev sahipliginde düzenlenen ''Toplumsal Yasamimizda
Kadinlarimiz'' konulu panelin açilisinda konusacak.
- TBMM Baskani Bülent Arinç, Dünya Kadinlar Günü dolayisiyla en yasli
kadin parlamenterler ile TPB yönetim kurulu üyelerini kabul edecek,
TBMM'de görev yapan kadin parlamento muhabirleri ile bir araya gelecek.
-Anavatan Partisi Genel Baskani Erkan Mumcu, Türk Metal-Is Sendikasinca
düzenlenen ''Kadin Isçiler Büyük Kurultayi''nda konusacak.
- DYP Genel Baskani Mehmet Agar, parti genel merkezinde düzenlenecek Kadinlar Günü etkinligine katilacak.
- DSP Genel Baskani Zeki Sezer, partisince Yalova'da düzenlenen ''Kadin Söleni''ne katilacak.
-CHP Istanbul Il Kadin Kolu, Taksim Cumhuriyet Aniti'na çelenk birakacak.
-Atatürk'ün annesi Zübeyde Hanim için Izmir Karsiyaka'daki kabri basinda ve
Cumhuriyet Meydani'nda tören düzenlenecek.
-Bakirköy'de yaptirilan Zübeyde Hanim büstü açilacak.
- Disisleri Mensuplari Esleri Dayanisma Dernegi onursal baskani
Hayrünnisa Gül himayesinde Dünya Kadinlar Günü dolayisiyla Devlet
Konukevi'nde aksam yemegi düzenlenecek.
- Dünya kadinlar günü dolayisiyla yurt çapinda çesitli etkinlikler düzenlenecek.
2-Cumhurbaskani Ahmet Necdet Sezer, Genelkurmay Baskani Orgeneral Yasar Büyükanit'i Çankaya Köskü'nde kabul edecek.
- Katar Basbakan Birinci Yardimcisi ve Disisleri Bakani Seyh Hamad Bin
Jassim Bin Jabr Al-Thani ve beraberindeki heyet de Cumhurbaskani Sezer
tarafindan Çankaya Köskü'nde kabul edilecek.
3- Tüsiad heyetinin Ankara temaslari...
- TBMM Baskani Bülent Arinç, TÜSIAD Yönetim Kurulu Baskani Arzuhan
Yalçindag ve yönetim kurulu üyelerini kabul edecek. Tüsiad heyeti, Çevre
ve Orman Bakani Osman Pepe tarafindan da kabul edilecek. 4-Basbakan
Recep Tayyip Erdogan, Nevsehir'de TOKI'nin anahtar teslimi ve toplu
açilis törenine katilacak. ………………………
Bülten
Haber ajanslarinin bültenleri genellikle bazi basliklar altinda
toplanir. Çogunlukla ilk sayfada haber ajansinin adi, amblemi, adresi,
telefon ve faks numaralarinin yer aldigi bir baslik bulunur. Bu baslik
dikkati çekmek amaciyla renkli de olabilir. Bundan sonra söz konusu
bülten hangi konulari kapsiyorsa ayri baslik altinda verilir. Bu
basliklar, “Iç Haberler”, “Dis Haberler”, “Spor Haberleri”, “Ekonomi
Haberleri”, “Kültür-Sanat Haberleri”, “Parlamento Haberleri” biçiminde
siralanabilir. Günümüzdeki uygulama, haber bültenlerini çok özel
ayrimlarin disinda fazla özellestirmemek ve haberlere kod vererek,
“genel bülten” adi altinda yayinlanmaktadir. Ayrica, ekonomi haberleri
için “eko”, dis haberler için “dis”, iç haberler için “iç” gibi
kisaltmalar kullanilmaktadir.
Sira Numaralari
Haber bültenlerinin sayfalarina, birinciden baslayarak sirayla numara
verilir. Bu uygulama, o günün bülteninin yayini sona erinceye kadar
sürer. Ayrica bülten sayfalarinda yer alan haberlere de sirayla birer
numara verilir. Bunun amaci, hangi numarali haberin hangi sayfada yer
aldiginin kolayca anlasilmasini saglamaktir. Herhangi bir haberle ilgili
düzeltme ya da ek yapilmasi gerekiyorsa, verilen bu numaralar söz
konusu haberlerin kolayca bulunmasini saglar.
3.1.1. Haber Yazim Formati
Haber ajanslarinin haber formatlari tarih ve saatlerin yazim yerleri
gibi küçük farkliliklar gösterse de genel olarak birbirine benzer
Basliklar
Birinci baslik haber hakkinda ilk bilgiyi verir. Haber indeksinde
aboneye tarama kolayligi saglayacak sekilde, kisa ve öz olarak
hazirlanmalidir. Ilk baslik, o haberi bir anlamda tanimlayacak özellikte
olmalidir, eger haber önem sirasina göre baska haber basliklarini da
gerektiriyorsa alt basliklarla desteklenir. Ilk baslik tek satirla
sinirlandirilmalidir. Varsa alt basliklar haberin özünü çarpici biçimde
aktararak, baslik kriterlerine uygun olmalidir. Haberlere çok uzun
basliklar atilmamali, basligin haberin okunmasini saglamasina ve
içerigini sunmasina dikkat edilmelidir. Basligin ayni zamanda haberin
vitrini oldugu unutulmamalidir. Basliklar ne kadar ilgi çekici olursa
haberin kullanilma sansi artar. Ancak, bunu yaparken sansasyondan,
abartili ifadelerden ve yorumdan kaçinmak gerekir.
(Fotografli-Görüntülü-Grafikli)
Basliklardan sonra haberin fotograf, görüntü veya grafigi varsa bu unsurlar parantez
içinde yazilir. Böylece, abonelerin o haberle ilgili destek unsurlarini ögrenmesi saglanir. Bu
bilgilendirme, habere sayfada veya haber bülteninde ayrilacak yerin planlamasina yöneliktir.
Mahreç
Haberin nereden yazildigi ve ajansin mahreci ANKARA (A.A), ISTANBUL (ANKA) gibi haberin girisinden önce belirtilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder