22 Ekim 2013 Salı

SİNEME TV BİLGİSİ

Yapim Türleri
            Cine Film-  TV Film- TV Programi
Cine Filmde gernlerin çok fazla olmasi bize kaliteli ( pürüzzüs, mükemmel görüntü) verir. Ama Video’da bu söz konusu degildir.
            TV Filmini önce çekip sonra elektronik ortama aktarmak zorundayiz.
            TV Programi TV yapim programiyla üretilir. Elektronik ortamda olusturulur.
            CCTV- Closed Circuit Distrubition Pub Broadcasting ( Tv programi ikiye ayrilir).
Pre-Production (Ön Yapim Asamasi)
1.         Sinopsis
2.         Treatmant (mekanlar karakterler belirlenir. Genelde diyalog içermez).
3.         Senaryo
4.         Çekim senaryosu
5.         Story Board

Pre-production asamasinda belirlenmesi gereken 3 sey;
1)        Konu                         Yapimci
2)        Amaç                         Yönetmen
3)        Hedef kitle                Senarist
    Treatment’ta mekanlar karakterler, tahmini bütçe belirlenir. Genelde dialog kullanilmaz. Türkçe’de “Gelistirim Senaryosu” diyoruz.

    Story board çekim senaryosunun görsellestirilmis halidir.

Paranin en çok kullanildigi yer prodüksiyon asamasidir.

Post prodüksiyon=Kurgu

Prodüksiyon asasmasinda ses ve görüntü birlestirilir(yani kurgu yapilir.)


SINEMA / TV ALANINDA ÇALISANLAR
Yönetmen (her seyin sorumlusu yönetmendir.ortaya çikacak ürünün fikir babasidir.)
Yapimci(yapimci ayni zamanda yönetmen olabilir. Tam terside söz konusudur. Ancak yapimci ve yönetmen farkli kisilerse mükemmel bir uyum içerisinde çalismalari muhakkaktir. Yoksa ortaya çikan bir üründen söz edemeyiz.)

1)        Senarist(Scriet Writer)
2)        Dialogue Coach
3)        Görüntü Yönetmeni
1)        Dialogue Coach: bu insan, olamayan bir dönemi yazdigimizda, o senaryodaki dialoglari o dönemin diline uyarliyor.(Yüzüklerin Efendisi filminde konusulan elf dili gibi)
2)        Görüntü Yönetmeni: çerçeve içerisindeki bütün görsel düzenlemeden sorumlu olan insandir. Görüntü yönetmeni ve sanat yönetmeni birlikte çalismak zorunda. Görüntü yönetmeni yalnizca çerçevedeki görüntüden sorumludur.
Focus Puller: focus puller’lar kameramanlardan daha çok paar kazanirlar.100 metre kosularinda 10 sn kosan bir kosucu kameraya yaklastikça netliginin bozulmasi gerekmektedir. Ancak focus puller öyle bir ayarlama yapiyorki görüntüdeki kosucu hep net oluyor.
Sanat Yönetmeni: Görsel düzenleme, kopstüm, makyaj, küçük dekordan sorumludur.
Ses Ekibi: Hangi ortamda seslerin alinacagiyla ilgilenen insanlar
Gaffer: elektrikçi
Script Girl: Devamliligi kontrol ederler. Görüntü durdugunda nerede ne var, nasil duruyor bunlari tutan insanlardir.
Set Ekibi: isikçi, sanat yönetmeni, görüntü yonetmeni....vs. herkese yardim eden setin düzenlenmesine yardim eden insanlardir.
Wrangler: çoban. Hayvanlari egiten insanlar. Creme Bonjoure reklaminda evin içinden bakan inekleri falan bunlar egitiyor.
Resim Seçici: görüntüler arasi geçisi saglayan kisi.
Kayitçi:
Stüdyo Sefi:stüdyodaki her seyden sorumlu kisidir.
Filmin sonundaki yer kredi, basindaki yer jenerik.

ÇEKIM MEKANLARI
1)        STÜDYO
2)        IÇ MEKAN (INTERIOR LOCATION)
3)        DIS MEKAN(EXTERIOR LOCATION)
Sinirliliklar
a)        zaman
b)        para
c)         ekipman
bunlarin hepsi bir yapimi olustururken düsünmemiz gereken sinirliliklardir.


FILM KAMERASI
Kamera asistaninin en önemli özelliklerinden birisi magazine film kisa sürede takmasidir.(2-3 dk.)
Bir saniyede 24 film karesi pozlanir.
Film gate’e geldiginde sabitlenmesini saglayan tirnaklar “registration pin”dir.


VIDEO KAMERA
Renklerin toplandigi yer couple charge device(ccd)
Sync sinyali : es zamanlama yapan senkronizasyon sinyali. 0,3 V elektrik enerjisi olarak bulunuyor.

LENS/MERCEKLER
1-        Sabit odak uzaklikli
2-        Degisebilir odak uzaklikli olmak üzere ikiye ayrilir.

Sabit odak uzaklikli mercekler genis açili(50mm.’nin alti), dar açili(50mm.’nin üstü)ve normal yani 50mm. Mercekler olmak üzere üçe ayrilir.
            Net en yakin nesneyle net en uzak nesne arasindaki mesafeye “Alan Derinligi”denir.

Genis açili mercekler görüntü sanki daha uzaktaymis hissini verir.
Kameranin önenden yatay geçersen daha yavasmis gibi görünür.
Genis açilida kameraya dogru yürürsen daha hizliymis gibi görünür.

Dar Açili da odak uzakligi normal merceklerden daha uzundur. Mesela; 6 metredeki bir nesneyi dar açiliyla görmeye çalisirsa  3 metredeymis gibi gelir. Alan derinligi azalir. Iki nesne birbirine yklasir. Kameraya dogru dikey harekette yavaslar,yatay harekette hizlanir gibi gelir.
Geniste her sey netmis gibi dar açida ise netligi yakalamak zordur.
Normal açili mercek insan gözünün verdigi perspektif yigilmalari verebilen mercege verilen addir.
Zoom mercekler özellikle maçlarda, canli yayinlarda kullanilir.

FORMATLAR
FILM
8          mm. Tek perforeli ses izi(sessiz olup üzerine bir ses kaydedemiyorsunuz.)
16       mm. Çift perforeli(bir tek ses yolu var.)
Süper 16 mm. [16 mm.ye göre daha genistir. Genellikle bu kullanilir. 1 tek ses yolu var(track)]
35       mm. Çift perforeli [piyasada genellikle kullanilan film formatidir. 2 tane ses yolu vardir. Filmin üzerine kurgu esnasinda sesler kaydedebiliyoruz.(16 mm. Formatin iki kati)]
70       mm. (isiga daha duyarli, çerçevesi daha genis, daha büyük bir filme yansiyabilen film)
Film kameralari;  1-BL(blimp)
                             2-ST(stumph)motorun sesi disari çiktigi için dublaja ihtiyaç oluir.

                                               Genis             Normal                      Dar
8          mm. Film              .... 6,8mm                       12mm                        28mm....
16       mm. Film              ....8,12mm          25mm                        50mm....
35       mm. Film              ....12,25mm        50mm                        75mm....                  
70  mm. Film        ....25,50mm        100mm                      150mm.....


VIDEO FORMATI
*Composite Signal (Birlesik)
Y+C+Sync
Composite Signal’de kullanilan formatlar; Betamax, U-matic, 8mm

*Component Signal(Ayrisik) ; profesyonel sistemdir.
Component Signal’de kullanilan formatlar; Betacam, Digital Betacam, SVHS, Hi-8


TV kameralari ;
Stüdyo Kamerasi
Üstünde(gövdesinde)kayit bölümü yok,CCU(Camera Control Unit) dedigimiz bir sisteme bagli

EFB(Electronic Film Production);
Canli yayin arabasindan çikan kablolarin baglandigi kameralarin(betacam,dv sistemleri) içerisinde kayit ünitesi yok. O da arabanin içindeki cihaza bagli.

ENG(Electronic News Gathering);
Kameranin içerisinde veya gövdesinde kayit ünitesi var. B,r yere bagli degil.


ÇEKIM ÖLÇEKLERI
1) Çok Yakin Çekim(Close-up); Izleyicinin ilgisini yüze çekmek için yapilir. Karakteristik çözümlemeye girilir,tepki belirtilebilir çok yakin çekimde. Çok yakin çekimde, çerçeve yaparken kafayi kesiyoruz. Yani;
2) Göz  Çekim(Extreme Close-up); bu Close-up’tan daha yakindir.yani çerçevede;
3) Yakin Çekim; Burada kafa ve boyun görülür. Kafa boslugu veriyoruz.;
4)        Çok Yakin Çekim(Gögüs Çekim) Yakin çekime göre kafa boslugu artar. Omuzlar çerçeveye yerlestirilir. Gömlek cebine kadar görünür;
5)        Orta Çekim (Bel Çekim) Kafa boslugu biraz daha artar.
6) Orta Uzun Çekim(Diz Çekim) Kafa boslugu daha da artacak. Dizin hemen altindan kesiyoruz.
7) Uzun Çekim(Boy Çekim) Ayaktanda bosluk birakicaz. Kafa boslugunun yarisi kadar olacak
8) Çok Uzak Çekim(Genel Çekim) Çerçevenin içindeki kisi/nesne ‘nin çevresiyle iliskisi ortaya konur.


KAMERA HAREKETLERI
1)        OPTIK; Zoom hareketi
2)        ÇEVRINME; Pan(left-right), Tilt(up-down),detaylari verebilmek için pan hareketini kullaniriz.
3)        KAYDIRMA Truck/Track(in-out,up-down)

Ark hareketi; kameranin kendi ekseni etrafinda bir dönüs yaparak olusturdugu harekettir.
Saryo; kameranin üzerinde hareket ettigi raylar.
Flo Motion; 159 tane fotograf makinesi yerlestirilir. Makinalarin basina ve sonuna birer kamera yerlestirilir. Kamerayi kayda baslattigimiz anda makinalarin deklansörleride es zamanli olarak basililiyor. Bir olayin degisik açilardan çekilmis 159 fotografi kurguda birlesiyor ve sonuçta biz görüntüde ki objenin havada durup döndügünü görüyoruz. Tipki “Matrix” filmlerinde oldugu gibi.

Tripod Sistemleri;
Pedestal;                                                      pedestal hareketi; düsey alçalis,dikey yükselis

Dolphin;                                                      üç dört kisi ile kullanilir.

Jimmy Jeep; Dolphin’den  farki üzerinde elektronik olarak remote control’lerin olmasi. Bir diger farki; Dolphin’de kamerayi oturttugumuz yerin hareketli olmasi.

Steady Cam; kameramanin üzerine baglanir.
Fly Cam; helikopter gibi bir sey. Uzaktan kumanda ile kontrol ediliyor.

         Y                 +         C             =   0,7 V
Aydinlik Bilgisi        Renk Bilgisi

Y+C+SYNC= 1 V

Wafe form
--------------
Vetrescope
Görüntünün  volt’unun bu degerlerin üstüne çiktigini/altina indigini gördügümüz yer, görüntüde bir sorun oldugunu farkettigimiz yer/cihaz Wafeform’dur.
Vetrescope; Renk bilgisinin kontrol edildigi monitördür.

ISIK
5 Temel Özelligi
1)        Isigin siddeti/yogunlugu(Intensity)
2)        Isigin sertligi(Degree of hardness)
3)        Kamera ve nesneye göre isigin yönü
4)        Isik kaynaklarinin birbirlerine göre dengesi
5)        Renk isisi
1)Isigin Siddeti/yogunlugu ;Nesnenin üzerine düsen isik miktarina isigin siddeti ve yogunlugu denir.( Bu miktar ölçülebilir niteliktedir.)
lüksmetre: videodaki pozometredir.
1 lüks=1 metre çapi olan bir kürenin merkezine 1 mum yerlestirdigimizde, mumun küre duvarina düsürdügü isik siddetini ifade eder.
Isik siddeti bir de Watt ‘la ölçülür.
Isik uzaklastirilip, yakinlastirildigi zamanda siddeti degisir.
Çekim dilinde sert isik için “spot light”, yumusak isik içinse “flood light”kullanilir.
2)Isigin Sertligi; boyutu olustururken gölgedenyaralaniyoruz
Hard Light(sert isik)nesneye direk düsen isik
Soft Light(yumusak isik)isigi en direk yollarla nesneye düsen isik (isigi nesneye yansitarak ulastiriyoruz.)
Sert isigi verdigimizde yüzdeki tüm ayrintilari kaybedip keskin bir görüntü olusturuyoruz. Yumusaki sikta ise tüm ayrintilar ortaya çikiyor.
3)Kamera ve Nesneye göre isigin yönü
Key light’i nesne ile kamera arasindaki dogrusal çizgiye 45 derecelik bir açiyla yerlestiriyoruz.
Key light’in tam paraleline yine 45 derecelik bir açiyla fill light’i yerlestiriyoruz. Fill light’in soft light olmasi gerekiyor. Key light’in sertligini  yumusatmak için.
Back light neneyi bize üç boyutlu olarak tanitiyor. Fill light’tan daha sert , key light’tan daha az sert olmasi gerekiyor. Back light nesneyi fondan uzaklastirir.
*Backlight’in yerini degistirdigimizde fonu aydinlatiyoruz. Fona düsen gölgeleri yok ediyoruz background light’la. Üç boyut etkisi daha artiyor.
4) Isik kaynaklarinin dengesi
dengeyi olusturma sebebi estetik kaygidir. Isiklarin siddetini, miktarini, yogunlugunu filtreler sayesinde dengelememiz gerekir.
5) Renk isisi(Color Temperature)
Kelvin= Renk isisi sisteminin tanimlanmasi. (Renk isisi birimi)video kameranin göremedigi renkleri görür bu sistem.
Gün isigi (day light)=5500 derece kelvindir.
Yapay isik(tungsten)=3200 derece kelvindir
Evimizde kullandigimiz yapay isik ise 2700-2900 derece kelvindir.
Yapay isik ayrica “indoor”,gün isigi da “outdoor” diye tanimlaniyor.
Yapay isik daha çok kirmizi ve turuncu tonlari veriyor. Gün isigi da mavi yonu veriyor.
Beyaz ayari yaparken kameramizin filtresi 3200 derece kelvin yani tungsten ayarinda olacak.
Daylight film var elimizde tungsten ortaminda çekim yapacagiz. Bu durumda ya isik kaynaklarinin ya da kameranin önüne 80A filtre takariz. Daylight film kirmiziya daha duyarlidir. Tungsten film de maviye daha duyarli.
Video kameranin üstünde 3 filtre var.
1.         3200 derece kelvin
2.         5500 derece kelvin
3.         5500 derece kelvin  +1/3 ND(natural denstiy)[genelde yazin deniz kenarinda ya da kisin dagda karda kullaniriz.]

 1Þ3ND f-stop
 3 f-stopÞ9ND

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder